Oliy ta’lim muassasalarida aksiologik kompetentlikning mohiyati va institutsional tuzilishi
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Annotatsiya
Ushbu maqola oliy ta’lim muassasalarida aksiologik kompetentlikning nazariy va amaliy jihatlarini chuqur o‘rganadi. Tadqiqot aksiologik kompetentlikni kognitiv, affektiv va xulqiy komponentlar orqali ta’riflab, uning talabalarda shakllanish mexanizmini institute-sional kontekstda tahlil qiladi. Metodologik jihatdan maqola nazariy tahlil, empirik diagnostika (anketa, intervyu, kuzatuv) va tizimli yondashuvni uyg‘unlashtiradi. Tadqiqot natijalari shuni ko‘rsatadiki, aksariyat oliy ta’lim muassasalarida aksiologik qiymatlar o‘quv dasturlariga formal tarzda kiritilgan, ammo ularning amaliy integratsiyasi va baholash mexanizmlari yetarli emas. Aksiologik kompetentlikni rivojlantirish uchun mualliflar institutsional model – strategik-ideologik integratsiya, pedagogik-metodik ta’minot, baholash va monitoring tizimi, madaniy-tarbiyaviy platformalarni taklif qiladi. Maqola oliy ta’lim siyosati, fakultet darajasidagi strategiyalar va o‘qituvchilar uchun amaliy kompetensiya dasturlarini shakllantirishga yo‘naltirilgan tavsiyalar beradi.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Foydalaniladigan adabiyotlar
X.Botirov, O.Ibrohimov Talabalarda tanqidiy fikrlash va axborot bilan ishlash ko‘nikmalarini rivojlantirishning pedagogik asoslari. Toshkent: TDPU, –2021.
A.Ismoilov Aksiologik kompetentlikni rivojlantirishda o‘qituvchilarning ma’naviy yetukligi. “Pedagogik mahorat” jurnali, №3, –2021.
R.Tursunov Aksiologik yondashuv orqali pedagogik jarayonlarni takomillashtirish. Ilmiy izlanishlar jurnali, 2, 58‑66, –2021.
G.Normatova Talabalarda ijtimoiy-madaniy va aksiologik kompetentlikni rivojlantirish metodlari. Oliy ta’limda innovatsiyalar, 1, 34‑42, –2018.
R.Mavlonova, B.Raximova Pedagogik qadriyatlar va ularning ta’lim jarayonidagi o‘rni. Toshkent: Fan va texnologiya, –2019.
А.В.Кирякова Аксиологический подход в образовании. Москва: Академия,
–2004.
В.А.Сластенин Педагогика: учебноэ пособиэ для студентов педагогических вузов. Москва: Академия, –2002.
В.П.Беспалко Педагогическая технология: дидактическиэ основй образователного процесса. Москва: Педагогика, –1995.
Dewey J. Experience and Education. — New York: Macmillan, 1938.
OECD. Future of Education and Skills: Education 2030 Framework. Paris: OECD Publishing, –2018.
UNESCO. Education for Sustainable Development: A Roadmap. Paris: UNESCO, –2021.
L.Vakhovskyi Axiological potential of philosophy of education. Journal of Education Culture and Society, 16(1), 29 37, –2025.
L.Xaydarova Opportunities of develop ethical and aesthetic competence of students based on axiological approach. Galaxy International Interdisciplinary Research Journal, 12(5), –2024.
I.V.Stepanenko Personal axiological competence as a component of society’s values capital: The call for higher education in the globalized world. Dialogue and Universalism, 2, 133 147, –2018.