O‘smir yoshdagi o‘quvchilarda kommunikativ kompetentlikni shakllantirishning nazariy asoslari
Main Article Content
Abstract
Ushbu maqolada o‘smir yoshidagi o‘quvchilarda kommunikativ
kompetentlikni shakllantirishning nazariy-metodologik asoslari keng qamrovda yoritiladi.
Zamonaviy ta’lim jarayonida kommunikativ kompetentlikning shaxsning ijtimoiy,
psixologik, axloqiy va intellektual rivojlanishidagi o‘rni turli ilmiy manbalar va
tadqiqotlar asosida chuqur tahlil qilinadi. Maqolada kommunikativ kompetentlikning
tarkibiy tuzilmasi, uning lingvistik, diskursiv, ijtimoiy-lingvistik va strategik
kompetensiyalar bilan o‘zaro bog‘liqligi ochib beriladi. O‘smirlik davrining psixologik
xususiyatlari, muloqotga bo‘lgan ehtiyoj, emotsional barqarorlik, o‘zini ifoda etish
qobiliyati va shaxslararo munosabatlarga kirishish mexanizmlari ilmiy asosda bayon
qilinadi. Tadqiqot natijalari kommunikativ kompetentlikni shakllantirish o‘quvchining
muloqot madaniyati, ijtimoiy moslashuvi, konfliktlarga kirishmaslik, liderlik sifatlari va
jamoada ishlash qobiliyatlarining rivojlanishini ta’minlashini ko‘rsatadi.
Article Details
References
G.Akhmedova, Pedagogik psixologiya asoslari. Toshkent: O„qituvchi, –2018.
H.Voiz Koshifiy, Shaxs tarbiyasi va kommunikatsiya. Toshkent: Fan, –2005.
S.Ganieva, Maktabda kommunikativ kompetentlikni shakllantirish metodikasi.
Toshkent: Pedagogika, –2015.
В.Зҳуравлев, Псикҳология и коммуникация в образовании. Москва:
Просвешчениэ, –2017.
А.Ликҳачев, Компетентностний подкҳод в образовании. Санкт-Петербург:
Питер, –2016.
Ю.Разумов, Комуникативне навйки у подростков. Москва: Академия, –2020.
N.Smirnova, Pedagogical foundations of developing communication skills in
adolescents. London: Routledge, –2015.
R.Toshpulatov, O„smirlar psixologiyasi va ta‟lim metodikasi. Toshkent:
Sharq, –2021.
L.S.Vygotsky, Mind in Society: The Development of Higher Psychological
Processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
D.Yakubova, Muloqot madaniyati va yoshlar rivoji. Toshkent: Ilm-fan, –2018.